F_prosec

Městečko pod hladinou

Jedna z nejnáročnějších ale zároveň nejkrásnějších tras. Váš dech zrychlí nejen prudší stoupání  a adrenalinové klesání, ale především úchvatné výhledy do krajiny, civilizací nedotčená  místa,  romantická zákoutí i doteky dávné i nedávné minulosti.  Uprostřed lesů na břehu vodního díla Švihov stojí  kostel sv. Víta, jediný svědek toho, že zde ještě koncem minulého století stávalo dynamicky se rozvíjející městečko Zahrádka.

Vzdálenost: 46 km

Náročnost trasy: těžší

Povrch: převážně lesní i polní cesty, silnice

Nejvyšší bod: 715 m (vrch Melechov)

Nejnižší bod: 382 m (zaniklá obec Zahrádka)

Stoupání/klesání: 1056 m

• Vodní nádrž Švihov
    • Rodný dům Gustava Mahlera, Kaliště
    • Rozárium, Kaliště

Od infocentra pojedete Husovou a následně Nerudovou ulicí, v níž se napojíte na červenou turistickou značku. Po této značce pokračujete přes Světlický dvůr polní a poté lesní cestou, až dojedete ke zřícenině kamenné tvrze v Proseči. Pokračujete dál po červené turistické značce obcí Staré hutě a odsud stoupáte cca 1,5 km lesní a potom polní cestou do obce Rejčkov. Touto obcí projíždíte také během výletu Po stopách gotiky. Nacházíte se v přírodním parku Melechov, a stále stoupáte lesní a polní cestou až na Rohuli, křižovatku turistických cest. Blížíte se k nejvyššímu bodu v okolí, proto stále zákonitě stoupáte, tentokrát po zelené turistické cestě náročnějším terénem, abyste zhruba po 900 metrech dosáhli vrcholu. Uprostřed lesa, u kamenné mohyly, stanete na místě 715 metrů nad mořem, které je označeno jako vrchol Melechova. Pokračujte dál již příjemnějším terénem, po zelené turistické značce a zanedlouho, po cca 800 metrech přijedete na místo, kde ve výšce 709 m na půdorysu sedmiúhelníku stojí zeměměřičská věž, vysoká 16 metrů. Již v letech 1824-25 tu byl zřízen geodetický bod, který byl v roce 1864 použit při středoevropském stupňovém měření. Od roku 1930 je součástí trigonometrické sítě. Rozhledna není přístupná veřejnosti, občas je však využívána radioamatéry. Poblíž této věže se nachází také Melechovská studánka a těsně u ní smírčí kříž. Vrch Melechov a jeho okolí je velmi oblíbeným místem bikerů a běžců. Toto místo je často využíváno jako vrcholová prémie různých závodů a soutěží, sportovci jej milují. Pokud jste se dostali až sem, jistě chápete proč. Až se nabažíte tohoto místa a naberete síly, pokračujte od věže cca 200 m zpět po zelené turistické značce. Jakmile narazíte na cestu dejte se vlevo a čeká vás příjemný táhlý sjezd po této široké lesní cestě až na vám již známou křižovatku turistických cest Rohuli. Zde se dejte po turistické modré značce směr Koňkovice. Pozor! Zhruba po 1,1 km dojedete na křižovatku lesních cest, modrou značku, která vede z kopce, zde opustíte a pokračujete rovně po cestě po vrstevnici. Touto cestou, která se stále drží po vrstevnici, objíždíte vrchol Melechova zprava, po chvíli cesta, která již dostává charakter lesní silničky, protíná žlutou a poté i zelenou turistickou cestu, a vy pokračujete stále příjemným mírným klesáním kolem vrcholu Melechova dalších 1,5 km. Buďte pozorní, zprava se k vám připojí další lesní cesta, na kterou vy velmi ostrou zatáčkou zahnete a pokračujete jakoby do protisměru předchozí jízdy a stále mírně klesáte. Jeďte pomalu, a sledujte pozorně les vlevo. Po půlkilometrové jízdě na této cestě, v místech, kde končí oplocenka po vaší pravé ruce, je velmi neznatelná pěšina do lesa vlevo. Zřejmě budete muset sesednout z kola a probojovat se menšími stromky na kraji lesa, abyste tuto pěšinu trefili. Na ní vás čeká 170 metrů ostřejšího klesání lesní pěšinou a stojíte před chráněnou kulturní památkou, Melechovskou tvrzí. Byla postavena ve 14. století a sloužila zde jako strážná věž pro ochranu cestujících po zemské stezce z Rakouska přes Humpolec ke Kutné hoře a dále. Od tvrze pokračujte po cestě, která vede jižně od  tvrze, vpravo podél remízku po louce přes horizont. Ta vás dovede na kraj lesa a podél obory s daňky vás vyvede na silnici, kde si „odpočinete“ od bikerských tras a užijete si chvíli silniční trasy. Vaše cesta pokračuje vlevo do mírného kopce kolem rekreačního střediska Luna, za kterým odbočíte do kopce vpravo směrem na Horní Paseku. Za náročné stoupání se můžete odměnit občerstvením v restauraci hned na kraji obce vlevo. Projedete obec Horní Paseka a za ní odbočíte po silnici vlevo. Pokud jste již projížděli trasu Po stopách gotiky, musí vám být toto místo povědomé. Po krátkém mírném stoupání vjedete do lesa a zde po vrstevnici pokračujete zhruba 1 km, a odbočíte vpravo dolů po lesní cestě ke Křižné studánce. Toto velmi malebné místo, jako stvořené pro piknik v přírodě, je již popsáno v trase Po stopách gotiky. Z mýtinky za lavicemi vede z kopce dolů lesní cesta, zpočátku náročnější, později mírnější. Držte se stále hlavního směru dolů, minete několik lesních odboček a po 800 metrech vyjedete na silnici. Před vámi se rozprostře úchvatný výhled na údolí řeky Želivky, dnes již vodního díla Švihov a na protější kopce se samotou Ovčín (vpravo) a obcí Snět (vlevo). V tomto údolí řeka kdysi rozdělovala republiku na Východočeský, Středočeský a Jihočeský kraj. Na silnici pokračujte vpravo, z kopce dolů, po 1,5 km přejedete přes křižovatku silnic vedoucích z Humpolce do Ledče a pokračujete stále z kopce dolů. Pokud je přes silnici zavřená závora, objeďte ji sjeďte dolů k přehradní nádrži. Zde se po osmi stech letech uzavřela historie jednoho městečka, ležícího na břehu řeky Želivky.  V roce 1969 vláda rozhodla o likvidaci Zahrádky, která ležela v zátopové oblasti nově budované přehrady na Želivce u Švihova.  Místní obyvatelé našli postupně nové domovy v Humpolci, Ledči, Světlé a dalších obcích a zde zůstal jen kostel sv. Víta, socha a kašna na bývalém náměstí a hřbitov.  Zahrádka však neupadla v zapomnění, v roce 2000 vznikl spolek Přátelé Zahrádky, který si klade za cíl chránit kulturní a historické památky obce, zejména kostel Sv. Víta s freskami evropského významu a vrátit obci jméno a známost. Cca 4x do roka se zde konají kulturní akce, při nichž je možné nahlédnout do kostela a seznámit se s historií městečka. V místním kostelíku působil před nuceným odchodem do Číhoště farář Josef Toufar, ze Zahrádky také pochází významný současný český filosof a sociolog Václav Bělohradský a katolický kněz a teolog, profesor teologie a filosofie Karel Vrána.

Až si toto místo prohlédnete, vraťte se opět nahoru na křižovatku a pokračujte vpravo po hlavní silnici. Projedete vsí Hojanovice a na čtvrtém kilometru narazíte na obec Koberovice. Zde opustíte hlavní silnici, zahnete doleva ke hřišti a pokračujete asfaltkou mezi domky do polí. Po 300 metrech se cesta dvojí, a vy se dáte mírně vzhůru doleva po polní cestě, která vás po cca 2,2 km dovede k chalupě Bělice. Zde se velmi často konají různé folkové koncerty a festivaly, celé léto zde patří dětem, které tu tráví prázdniny na dětských táborech. Od chalupy vás čeká ostré kilometrové stoupání po polní cestě do obce Kaliště. I touto vesničkou jste projížděli, pokud jste absolvovali  trasu Po stopách gotiky. Z této obce pokračujte po cyklotrase 1211 směrem na Holušice, 200 metrů za obcí zahněte vlevo na polní cestu, a po dalších 700 metrech zahněte na T křižovatce doleva. Minete samotu U slunéčka a na křižovatce se dejte rovně cestou do lesa, která vás po  2 km dovede na hráz rybníka Peruš a poté na silnici, po níž pokračujete vpravo. Naproti areálu Brunka odbočíte na vedlejší silnici vlevo směrem na Světlický dvůr. Zde se napojíte na červenou turistickou cestu, odbočíte vpravo a pokračujete po ní stejnou cestou, jakou jste začínali, až do Humpolce.