C-ycklostonetown

Volání Divokého Západu

Středně náročná trasa, na níž využijete hlavně horské kolo, ale dá se zvládnout i na trekovém. Čekají vás častá krátká stoupání a klesání, převážně lesními a polními cestami, ale i úzké silničky, které vás provedou útulnými vesničkami. Jako na Divokém západě si budete připadat v lesním westernovém městečku Stonetown, luxus ochutnáte v zámeckém komplexu Chateau Herálec a možná se dočkáte zázraku u malebné studánky sv. Anny u Dobrohostova.

Vzdálenost: 36 km

Náročnost trasy: střední

Povrch: silnice, na zpáteční cestě převažující lesní i polní cesty

Nejvyšší bod: 627 m (u dálnice nad Humpolcem)

Nejnižší bod: 484 m (u kolejí před Pejchalovým Mlýnem)

Stoupání/klesání 807 m

Turistické cíle:

• Westernové městečko Stonetown
  • zámek Herálec
  • zámek Úsobí
  • Pejchalův Mlýn
  • Studánka sv. Anny
  • Židovský hřbitov Humpolec

Od infocentra se vydejte na Horní náměstí, a odsud po zelené turistické značce po ulici Jihlavská ven z města. Čeká vás táhlé stoupání přes koleje, dale přes odbočku na Bystrou a před dálničním podjezdem odbočte vlevo na starou silnici (cca 2,5 km od startu). Po 440 metrech se přiblížíte těsně k dálnici, POZOR, NENAJEĎTE NA NI, odbočte po lesní asfaltové cestě doleva!

Dalších 700 m jedete v těsné blízkosti dálnici, najedete na zelenou turistickou značku, která se připojuje zleva a v zápětí odbočuje vpravo, ale vy pokračujete, mírným klesáním a stoupáním lesní cestou jako podle pravítka až do westernového městečka Stonetown. Toto městečko slouží především pro dětské letní tábory, avšak turisté jsou zde vítáni a mohou si celý areál prohlédnout.  Volně se pasoucí ovečky, na návsi s nezbytnou šibenicí, hřbitov pro padouchy i hrdiny, sheriff house, bank office, saloon Pierre a další budovy společně s obytnými domečky tvoří scenérii, při níž na vás přímo dýchne vůně Divokého západu. Pokud nezůstanete v zajetí kovbojů nebo indiánů, vydejte se z městečka lesní cestou vlevo směrem k samotě U Honzlů a zde na T křižovatce vlevo polní cestou směrem k obci Kamenice. Hned na kraji vesničky přibrzděte a dívejte se vpravo. Zde si místní recesista na zahradě vybudoval kuriózní železniční muzeum.

Až uklidíte svoje fotoaparáty, pokračujte skrz vesnici Kamenice na hlavní silnici, a na ní odbočte vpravo a pokračujte po příjemně zvlněné silnici až do Herálce. Zde určitě stojí za povšimnutí impozantní Chateau Herálec. Stavba tohoto zámku započala již ve 13. století, první zmínka o obci Herálec je v listině papeže Honoria III. z roku 1226, kdy patřila Želivskému klášteru. Zdejší panství krátce vlastnil Jindřich z Rožmberka, který jej v roce 1307 směňuje s pražským biskupem Janem IV. z Dražic, poté jej získali na více jak než půldruhé století Trčkové z Lípy, jeden z nejmocnějších rodů v Čechách. Zámek prošel vlastnicvím několika dalších majitelů, v roce 1945 byl  zkonfiskován a o 3 roky později přidělen národnímu podniku Československé textilní závody. Od roku 1951 zde byla textilní škola, poté byl využíván internátní školou, a postupně chátral.  Od roku 2004 zámek vlastní manželé Kasperovi, kteří nechali zdevastovaný zámek kompletně opravit. V současné době zámek funguje jako luxusní hotel, restaurace a wellness komplex. Herálec samotný  je dynamicky se rozvíjející městys s čilým společenským a sportovním životem. Po jeho prozkoumání se držte ukazatelů odkazujících na malou obec Skorkov. Pojedete do ní vedlejší silnicí a pokocháte se po cestě překrásnými výhledy na zdejší krajinu. Pokračujte po silnici směrem na Úsobí, kde si určitě nenechte ujít prohlídku malého zámečku nesoucí jméno své obce. Zámeček neustále probíhá rekonstrukcí, ale i teď je zde spoustu věcí k vidění. Majitel vás rád zámkem provede a prozradí vám celou jeho pohnutou historii. V areálu zámku je také malé pohostinství, dostanete tu však zatím jen nápoje a drobné studené občerstvení.

Z Úsobí pokračujte opět po vedlejší silnici směr na Dobrohostov, po dvou kilometrech mírného stoupání dojedete do obce Chvalkov, kde u kapličky zatočíte vlevo dolů na cestu a po ní sjedete až k lesu. V lese vás čeká krátké ostré stoupání, až narazíte na T křižovatku, na níž se dáte vpravo. Čeká vás půl kilometru těžké lesní cesty, v první části často podmáčené a ve druhé části prorostlé kořeny. Bikeři si zde budou libovat, ale rekreačním cyklistům doporučujeme kolo tento krátký úsek raději vést. Vaše útrapy velmi záhy skončí, a vy budete zaskočeni prostou krásou okolí Studánky sv. Anny. Ocitnete se v údolí Úsobského potoka, při němž se nachází poutní místo jako z pohádky. Pramen ze studánky, který zde vyvěrá, má prý zaručeně kouzelnou moc, a roku 1812 zde došlo k zázračnému uzdravení. Dcera sedláka Nimrichta z Úsobí onemocněla silným zánětem očí a hrozila jí úplná slepota. Zázračná voda, zřejmě díky většímu obsahu jodu a radonu dívku vyléčila a říká se, že i později zde mnoho slepých zraku nabylo a chromých berle odhodilo. Roku 1813 zde byla umístěna pískovcová pokladnice a o století později, v roce 1935 zde byla vystavěna kaple s barokními soškami Sv. Barbory a Sv. Markéty. Nad studánkou stojí ještě malá kaplička, která je věnovaná obětem 1. světové války. Odpočinuti a napojeni vodou ze studánky pokračujete po cestě cca 2 km až do obce Dobrohostov. Hned na kraji obce sledujte pozorně trasu a hledejte žlutou turistickou cestu, která vás první odbočkou vlevo z hlavní silnice vede dolů obcí.

Této žluté značky se držte. Povede vás krásnou asfaltovou polní cyklostezkou až ke kolejím, které přejedete a pokračujete opět po žluté turistické cestě až k Pejchalovu mlýnu, který určitě mnohé z vás donutí sesednout z kola vše si zde prohlédnout, možná i vložit žebrákovi u cesty minci do dlaně. Žlutá turistická cesta vás povede dále, lesní cestou podle železniční trati, přes Nohavický potok, zpočátku mírným a později ostřejším stoupáním. Po zhruba 500 metrech vaši trať křižuje lesní silnice, kde sice žlutá značka stoupá vzhůru, ale vy odbočíte doleva a odpočinete si jízdou na cestě po vrstevnici.  Stále sledujte tuto lesní cestu a nenechte se zmást menšími cestami a pěšinami, které na ni navazují. Jen tak se bezpečně dostanete k silnici mezi obcemi Herálec a Radňov. Tuto silnici však pouze překročíte a klesáte po cestě k Mixovu Mlýnu, abyste opět mírně stoupali překrásnou javorovou alejí až do Koječína. Alej je dlouhá půl kilometru a pokud stihnete počítat javory po obou stranách, dojdete k číslu 95.

Přijedete na silnici na kraj obce a dáte se zde doleva a po 100 metrech opět doleva kolem části bývalého JZD. Opět vás čeká sjezd polní cestou k potoku a za ním a následuje stoupání k lesu, odbočka doleva do lesa a odsud vás polní cesta již bezpečně dovede kolem několika rybníčků až do obce Boňkov. Vyjedete na hlavní silnici u autobusové zastávky a kapličky, a zde se dáte po silnici vlevo. Těsně před cedulí konec obce je odbočka doleva, na níž jsou nápisy „do kempu“. Tudy se vydáte. Opět vystoupáte po cestě, a sjíždíte příjemnou táhlou cestou až na silnici mezi Zdislavicemi a Skálou, a zde na křižovatce zvolíte směr vlevo, na Zdislavice. Projedete kolem kempu Kachlička a chatové kolonie, a na konci lesíka vás čeká vpravo polní cesta, která vás dovede na okraj vesničky Splav a přes hráz Zdislavického rybníka a kolem prostoru, kde se konají letní dětské tábory. O prázdninách zde určitě narazíte na stanové městečko jako z knihy Hoši od Bobří řeky, a kolem skupinu indiánů, zálesáků, vesmírných bytostí.. prostě podle toho, jaké má tábor v tomto roce téma.  Za táborem se cesta dvojí, a vy se držte mírně vlevo. Cesta vás po cca 800 metrech vyvede na hlavní silnici mezi Humpolcem a Havlíčkovým Brodem, na níž ujedete dalších 300 metrů a rychle ji opustíte vpravo cestou  mezi polem a lesem. Po dalších 300 metrech se stáčíte vlevo a čeká vás dlouhý sjezd mezi polem a lesem na Rozkoš, a odsud stálým klesáním až do Humpolce.