E_mladeBriste

Pípalka na Křemešníku

Tato trasa nadchne cykloturisty, kteří upřednostňují jízdu terénem a lesními cestami. Pojedete překrásným úsekem Českomoravské vrchoviny kolem bezpočtu potůčků, rybníků, tůněk a studánek, abyste vzápětí stanuli na nejvyšším vrcholu v okolí. Tato poněkud náročnější trasa je vedena pouze minimálně po silnicích, dá se však zvládnout i na trekovém kole.

Vzdálenost: 44 km

Náročnost trasy: střední

Povrch: převážně lesní i polní cesty

Nejvyšší bod: 765 m (vrch Křemešník)

Nejnižší bod: 491 m (dětský tábor Mladé Bříště)

Stoupání/klesání: 939 m

Turistické cíle:

• studánky v Rousínovském lese
  • Vrch a skiareál Křemešník
  • Rozhledna Pípalka na Křemešníku
  • Lanové centrum na Křemešníku
  • Naučná stezka Křemešník
  • Poutní areál s křížovou cestou na Křemešníku

Začínáme před infocentrem. Odsud pokračujte ulicí Školní a pak doleva ulicí Hálkova. Za křižovatkou v této ulici narazíte na modrou turistickou značku, a po té pokračujte dalších 800 metrů, až přijedete k železničním kolejím. Ty přejedete u Rumunského památníku a hned za kolejemi se dáte lesní pěšinkou vlevo. Jakmile dorazíte k silnici, dejte se po ní doprava do kopce až na odbočku do vesnice Bystrá.  Zde odbočíte doleva a odpočinete si po delším stoupání na rovné vedlejší silnici. Po pár metrech se opět napojíte na modrou turistickou značku, a té se budete držet následujících 20 kilometrů, až na samý vrchol. Přejedete most přes dálnici D1, a pokračujete po silnici z kopce, po 800 metrech odbočíte po modré turistické značce doprava na lesní cestu, kde po 700 metrech dojedete ke stavení v Lipovkách a hned za těmito budovami se napojíte na asfaltovou cestu, na níž budete opět kopírovat modrou turistickou značku až na silnici z Bystré do Komorovic.  Zde odbočíte vpravo a čeká vás 2,5 km příjemného vesměs klesání do obce Mladé Bříště, kde vás modrá turistická značka provede přes dětský tábor  dolů ke Kladinskému potoku. Zde přejedete lávku a pokračujete malebným lesním údolím, kde míjíte několik studánek: Kamennou studánku, Studánku lesních skřítků a v Rousínovském lese i Vlčí studánku. Nebojte se zde doplnit své cyklistické láhve. Voda je vyzkoušená,  pitná a moc dobrá.  Jakmile vyjedete z lesa, modrá značka vás dovede na silnici, na níž odbočíte doprava a vzápětí hned  sjedete doleva na cestu k rybníkům Kladiny.  Zde můžete na chvíli opustit modrou značku a odbočit doleva na nově vybudovanou hráz prvního rybníka. V roce 2012 zde hasiči bojovali s protrženou hrází tohoto 300 let starého rybníka a situace byla velmi dramatická. Hrozící povodeň však byla zdárně zažehnána a byla zde vystavěna nová pevnější hráz s protipovodňovým opatřením. Pokud jste si hráz prohlédli, vraťte se opět na modrou turistickou značku a pokračujte po ní po poměrně hrbolaté polní cestě mezi rybníky Horní a Dolní Kladiny směrem ku Křemešníku. Za rybníky vás značka vyvede na silnici. Zde máte dvě varianty. Můžete pokračovat po silnici vpravo, tak jak je uvedeno v mapě, a za levotočivou zatáčkou se opět připojíte na modrou turistickou značku. Nebo ti z vás, kteří mají rádi adrenalin, si mohou cestu zkrátit tak, že kopírují modrou turistickou značku a vyjedou si zhruba čtyřistametrový úsek lesní kořenovou cestou, oblíbenou zkratkou bikerů. V obou případech dosáhnete obce Sedliště, kde vás modrá značka opět brzy svede ze silnice na polní a lesní cestu, projedete obcí Branišov a odsud pokračujete táhlým dvoukilometrovým stoupáním až na rozcestí pod Křemešníkem. Zde si trochu vydechněte a naberte síly na finálovku. Čeká vás ostré stoupání lesní kamenitou cestou.

Pro bikery lahůdka, pro cykloturisty možná důvod sesednout z kola a zbylý půlkilometr vytlačit.  Na vrcholu Křemešníku vás však čeká odměna – dosáhli jste nejvyššího vrcholu na Pelhřimovsku (765 m) a nacházíte se v přírodní rezervaci Křemešník.  Uprostřed lesů zde stojí již od roku 1555 pozdně barokní stavba – poutní kostel Nejsvětější Trojice a k němu vede tříkilometrová Křížová cesta. Vrchol byl vyhledávaným poutním místem díky studánce s údajně léčivou vodu, kterou střeží kaple z roku 1689. Pramen, který odsud vyvěrá, protéká stříbronosnými rudami a je slabě radioaktivní. Dalším místem, které byste neměli minout, je ocelová rozhledna Pípalka, na jejíž vrchol vystoupáte po 205 schodech. Z výšky 44 metrů je úchvatný kruhový výhled na velkou část Českomoravské vrchoviny. Ještě než vstoupíte do restaurace, kde se občerstvíte, můžete vyzkoušet rozsáhlý lanový park s vysokými i nízkými překážkami, nebo jízdu na terénních tříkolkách po křemešnické sjezdovce. Pokud již máte za sebou všechny turistické atraktivity, které Křemešník nabízí a uspokojili jste i svoje chuťové pohárky, můžete se vydat na cestu zpět k Humpolci. Z Křemešníku se vydejte po červené turistické značce směrem na jihovýchod a hned na úvod vás čeká ostrý čtvrtkilometrový sjezd lesní pěšinou na lesní asfaltovou cestu, po které se dejte doleva po červené turistické značce a zhruba po 870 metrech přejedete přes silnici a pokračujete po lesní cestě kolem závory, stále po červené turistické značce. Zde nepřehlédněte odbočku doleva! Po cca 300 metrech od závory opouštíte červenou turistickou a pokračujete rovnou táhlou lesní cestou, a frčíte z kopce krásných dva a půl kilometru až ke kempu ve Vyskytné. Přejedete přes hráz rybníka a na silnici se dáte vpravo, směrem k obci. Zde směřujte ke kostelu tak, abyste jej měli po pravé ruce, až jej budete míjet, a u autobusové zastávky odbočte na vedlejší silnici vpravo. Přejedete hlavní silnici a pokračujete opět po cestě po rovině a poté mírně z kopce.

Po 1 km se cesta rozdvojuje a vy pokračujete vpravo do kopce po zpevněné cestě. Po 800 metrech vás čeká odbočka na  polní cestu doleva, ale pokud máte dost času, doporučujeme malinkou zajížďku. Cca 100 metrů za touto odbočkou na samotě Bednářovna na vás po pravé straně vyběhne pěkné stádo divočáků. Ale nebojte se. Jsou za plotem. Až uklidíte své fotoaparáty, vraťte se na výše zmíněnou lesní cestu a pokračujte po ní po zvlněné krajině až na silnici mezi Dudínem a Mysletínem. Na této silnici se dejte vlevo a pokračujte po ní přes obec Buková směrem na Mysletín. Před Mysletínem vás čeká příjemné klesání, buďte zde však ostražití, budete ještě během klesání poměrně brzy za cedulí označující začátek obce zahýbat na nenápadnou silničku doprava. Opustíte vesnici a stoupáte po náročnější kamenité polní cestě kolem křížku a přes malý remízek. Za remízkem se cesta jakoby ztrácí a zatáčí po louce doleva. Vydejte se statečně po ní a po 300 metrech dojedete kolem dvou chatek na hráz rybníka Vilímek. Za hrází se cesta dvojí, a vy se dejte doprava kolem Vilímku a na další lesní T křižovatce se dejte vlevo směrem k rybníku Sýkorák. Za hrází tohoto rybníka se dáte cestou do kopce vlevo a vyjedete na silnici mezi  Bystrou a Krasoňovem. Po ní pokračujete vlevo do Bystré a na další křižovatce vpravo. Zde vás čeká poslední stoupání před cílem. Jakmile dojedete do lesa, napojíte se na modrou turistickou cestu, po níž jste váš výlet začínali, přejedete dálniční most a sjíždíte do cíle, do Humpolce.